Custom made robots: Tata Steel heeft het!
Wanneer een robot toegepast is op uw behoefte
Een robot die u ontlast? Dat is een wens van velen. En het fijne is; de oplossing ligt binnen handbereik. Het is namelijk een custom made robot, die aansluit op de wensen van uw bedrijf. Tata Steel Service Centre in Maastricht heeft het.
Geschreven door: Paul Huppertz en Tessa van der Veer
Wij ontwikkelden namelijk een robotcel voor hen die:
- Een werkbereik van maar liefst 8 meter heeft
- Geschikt is om meerdere functies gelijktijdig uit te voeren met een optimale cyclustijd
- 3 soorten balken kan plaatsen, en waarvan elk soort 8 verschillende lengtes kan hebben
- Deze balken plaatst op stalen pakketten tot 8 meter lang en 2 meter breed
- Een separeertafel en bufferstation heeft waarmee houten balken en matjes automatisch toegevoegd worden
- Zelfs de afmetingen van de balken controleert
- Voldoende opslagcapaciteit heeft om onafgebroken te kunnen produceren
Een robot om houten balken en rubber transportmatjes te plaatsen op staalpakketten, die vervolgens op transport moeten. Dat is wat Tata Steel Service Centre Maastricht zocht. Naast frequentieregelaars en servo applicaties, klopten ze bij ons aan voor robotoplossingen. (Ideaal overigens, want je hebt maar Ă©Ă©n bedrijf nodig voor al deze producten en oplossingen đ)
Waar veel robots voor standaard oplossingen worden gebruikt, zijn wij altijd te âporrenâ voor dit soort gave aanvragen. Want wat is er leuker als engineer om iets unieks in elkaar te zetten met de klant, waarmee niet alleen op het gebied van gezondheid veel ontzorgt wordt, maar ook tijdwinst geeft?
Wat voor robotcel was er nodig
Wij ontwikkelden en produceerden een volledige automatische robotcel voor hen. Aan een walsbaan worden stalen coils âafgeroldâ. Uiteindelijk worden deze afgerolde coils in lengte en breedte geknipt waardoor er stalen platen ontstaan. Deze platen worden op elkaar gestapeld tot een pakket. Vervolgens worden de stalen pakketten voorzien van houten balken en rubberen transportmatjes, om zo het verdere transport (via weg of water) te vergemakkelijken naar de klant toe.
Voorheen gebeurde het plaatsen van de balken en matjes door operators. Dit was een zware taak voor hen, gezien het gewicht en de lengte van de houten balken. Daarnaast moest de stapelaar steeds worden onderbroken hiervoor, wat resulteerde in langere wachttijden. Met deze robotapplicatie is dat verleden tijd!
Hoe steekt deze robotcel in elkaar?
De robotcel bestaat uit een 6-assige Yaskawa GP225 robot, met een payload van 225 kg. Er kwam maatwerk bij kijken:
- Omdat de platen tot 8 meter lang kunnen zijn en de houten balken tot 2 meter was er flink wat werkbereik nodig. Dit creëerden we door de robot te monteren op een 6 meter lange robottrack die als 7e as volledig in de robotbesturing is geïntegreerd
- Onze engineers ontwierpen een robot tool, die bestaat uit een samenstelling van componenten. Deze is geschikt om meerdere (controlerende) functies uit te kunnen voeren voor een optimale cyclustijd: oppakken van een balken laag, verwijderen van tussenleglatjes en het plaatsen van de balken en matjes
- Om de balken te separeren en uit te lijnen zodat ze individueel geplaatst kunnen worden, maakten we een âsepareertafelâ. Deze controleert daarnaast ook nog de afmeting van de balken
- We maakten een matjesbuffer en toevoersysteem om de rubberen transportmatjes te doseren en toe te voeren. Hierin hebben we voldoende opslagcapaciteit gerealiseerd, zodat ze onafgebroken kunnen produceren. Tevens kan deze buffer van buiten de cel worden bijgevuld zonder de productie te onderbreken
- Het geheel wordt via onze âSmart Softwareâ aangestuurd. De operators hebben op het HMI de mogelijkheid om zelf nieuwe recepten te creĂ«ren voor nieuwe product configuraties. Zelfs de posities van de balken kunnen via het HMI, per recept, naar wens geconfigureerd worden
- Uiteraard turn-key opgeleverd inclusief Safety, hekwerken en handshaking met de bestaande lijn
Yaskawa robot GP225
De robotcel bestaat uit een 6-assige Yaskawa GP225 robot, met een payload van 225 kg
Hoe gaat een robotproject in zijn werk?
Samenwerken is erg belangrijk bij dit soort mooie projecten. Samen met Tata Steel voerden we eerst een pre-engineering uit en stelden we een Functional Design Specification (FDS) op. Hierbij namen we alle wensen en eisen door vanuit de techniek en productie, wat zich uitte in een oplossing. We maakten een 3D-model, dat als basis diende voor de verdere engineering van de robotcel en uiteindelijk resulteerde in deze prachtige robotoplossing.
Wie is Tata Steel?
Tata Steel is een van âs werelds grootste staalproducenten en werkzaam in meer dan 35 landen. Het Service Centre in Maastricht is specialist op het gebied van bandstaal en dunne plaat en verwerkt coils (grote rollen) tot producten.
Robotoplossing nodig?
Heeft u ook een (op maat gemaakte) robot nodig? Bel met onze engineers via +31 (0)315 25 72 60.
Liever mailen? Dat kan ook, via onderstaand formulier.
robotica, robots, innovatie, oplossingen, robottracks, yaskawa, robot, tools, robotapplicatie, techniek, pallets, transport, tatasteel, limburg, robotcel, robotoplossingen, custom made, op maat gemaakt, toepassen op uw behoefte en wensen
Lees ook eens deze artikelen:
-
Waarom robot onderhoud belangrijk is
-
Wat heeft de Scara robot dat andere robots niet hebben?
-
Deze regelaar verbetert netkwaliteit in Maastricht UMC+
-
Hebben looprollengeleidingen nog wel een toekomst?
-
Wat als uw frequentieregelaar er ineens mee ophoudt?
-
Wat is het verschil tussen een softstarter en een frequentieregelaar?
-
Panasonic stopt met 3-serie motorreductoren. Dit is de vervanger
-
Bekijk andere projecten zoals die voor de kaasindustrie
Dit stond in dezelfde nieuwsbrief:
-
Wanneer kiest u een tandheugel- of tandriemsysteem?
-
Vijf redenen waarom deze frequentieregelaar een slimme aankoop is
-
Retrofitten ook de toekomst voor 2024. We deden het bij Sekisui
-
Kazen behandelen met motion: lees welke techniek er schuilgaat achter een kaasmachine
-
Deze artikelen lazen jullie vorig jaar heel graag